Ludo Bekkers
Getuigenissen van een diep doorvoelde moederliefde
De ‘Summer of Photography’, de vijfde biënnale voor hedendaagse fotografie in Brussel, geconcentreerd in BOZAR maar ook elders, is een delirium voor fotografieliefhebbers. Je hebt er weken voor nodig om alles te zien.
Buiten enkele megatentoonstellingen is er een presentatie van de Spaans-Oostenrijkse Ana Casas Broda (Granada, 1965). Haar presentatie van grote kleurenfoto’s in de Hortahal van BOZAR is vertederend en warm want het gaat over het moederschap en moederskinderen, de wens om een kind en zwangerschap.
Haar foto’s zijn intiem, binnen de huiselijke sfeer ontstaan en tonen de frêle maar innige relatie tussen haar en haar zoontjes. Niemand kan er zo maar aan voorbij gaan want ondanks de felle kleuren en de middelgrote formaten worden beelden opgeroepen die niemand onverschillig kunnen laten. Ana Casas ontdoet zich van alle conventies die de gangbare moraal overschrijden. Ze toont zichzelf en haar kinderen onbevangen naakt in diverse situaties binnen de huiselijke sfeer. In de periode dat ze hoogzwanger was, bij het borstvoeden, in grappige taferelen waarbij haar kinderen, in een kamer, hun moeder met een witte materie inwrijven of, al spelend nog even bij hun moeder komen drinken aan haar borst. In één foto is ook, heel bescheiden op de achtergrond de vader te zien die een pamper aangespt.
Wat vooral treft dat de felle kleuren, met een voorliefde voor het contrast rood-zwart, niets afdoen aan de intimiteit die iedere foto tot een persoonlijke belevenis maakt. Het zijn getuigenissen van een diep doorvoelde moederliefde in de begrenzing van de huiselijke omgeving. En toch is het geen huis-tuin- en keukenfotografie, integendeel, het is fotografie met een boodschap. Die van het onuitsprekelijke geluk om moeder te zijn. ‘Kinderwunsch’ kon geen sprekender titel van deze installatie zijn.
Tentoonstelling ‘Kinderwunsch’, Brussel, BOZAR, Hortahal, nog tot 6 juli.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier