Nissan toont smart grid oplossingen op klimaattop
De komst van steeds meer groene stroomproductie is een uitdaging voor een stroomnet. Er wordt immers op heel veel plaatsen stroom geproduceerd (zonnepanelen en windmolens) maar de productie ervan is niet constant omdat ze afhangt van vele factoren (wind,
De Japanse autoconstructeur heeft samen met een energieleverancier (ENEL Group) een systeem uitgewerkt waarbij elektrische Leaf-modellen bij voorkeur worden opgeladen op momenten dat het stroomaanbod groter is dan de vraag. Dit is bijvoorbeeld het geval op een zonnige dag wanneer zonnepanelen maximaal stroom leveren. In een eerste stap zou de wagen binnen een gezinswoning stroom kunnen leveren op een momenten dat de zonnepanelen geen stroom leveren. In een tweede fase zouden de batterijen van een vloot elektrische wagens ook een uitstekende buffer kunnen zijn om mogelijke stroomtekorten in het volledige elektriciteitsnet op te vangen. In die zin zouden elektrische wagens in de toekomst black outs kunnen voorkomen en worden energieproducenten minder afhankelijk van klassieke stroomproductie met kerncentrales of thermische centrales. (Belga)