Urbain Vandormael
Automerken proberen klantenvertrouwen terug te winnen met historisch hoge kortingen
Donderdag 14 januari opent het 94e Autosalon van Brussel zijn deuren. Midden december was het nog onzeker of de jaarlijkse hoogmis van de automobiel zou kunnen doorgaan, door de verhoogde terreurdreiging. Nu de normaliteit in ons dagelijkse leven min of meer is teruggekeerd, hopen inrichters en exposanten op een massale opkomst. De merken bereiden de bezoekers alvast een warm onthaal voor met kortingen tot 30 procent en meer.
Goed begonnen is half gewonnen
Wie goed verkoopt tijdens het autosalon is verzekerd van een goed jaar. Wie slecht presteert, kan de opgelopen achterstand achteraf niet meer goedmaken. Omzeggens alle automerken realiseren in januari en februari 30 à 40 procent van hun totale jaaromzet. In andere landen spreidt de autoverkoop zich uit over het hele jaar en is de impact van de autosalons op de globale verkoop veel beperkter. Op uitzondering van de autosalons van Frankfurt en Parijs trekken die ook minder volk.
De European Motor Show Brussels slaagt er bovendien in om een jaarcadans aan te houden, wat een niet te onderschatten prestatie is gezien de rigoureuze besparingen in de sector. Dat verklaart de zenuwachtigheid bij de invoerders én dealers. Door de ongenadige concurrentiestrijd en fors gestegen investerings- en personeelskosten zijn hun winstmarges naar een historisch dieptepunt gezakt. Volgens hun beroepsfederatie werkt bijna de helft met verlies en is beterschap niet meteen in zicht.
Historisch hoge kortingen
Automerken proberen klantenvertrouwen terug te winnen met historisch hoge kortingen
In de aanloop naar het autosalon wordt autominnend België overspoeld met nieuws- en reclameboodschappen over historisch hoge kortingen van 30 procent en meer. Zogenaamde ‘saloncondities’ zijn een bekend fenomeen in ons land, nieuw dat nu ook premiummerken als BMW, Mercedes en Volkswagen hiermee uitpakken.
Wie nu bijvoorbeeld een VW Golf koopt met een cataloguswaarde van 21.995 euro bespaart maar liefst 7.000 euro of een korting van zo’n 32 procent. Op een VW Polo van 15.175 euro doe je nu 4.825 euro profijt, op een VW Tiguan bedraagt het voordeel bijna 10.000 euro. Hetzelfde scenario bij BMW: voor een 518d sedan krijg je meer dan 12.000 euro aan kortingen en extra’s, voor een Mercedes E-klasse loopt dat bedrag zelfs op tot 14.000 euro. In het geval van de VW Tiguan en Mercedes E-klasse gaat het om modellen die eindereeks zijn en binnenkort worden vervangen door een compleet nieuw model.
De hoge kortingen waarvan hier sprake gelden dus niet voor alle modellen en zijn inclusief een recyclagepremie van 1.500 euro voor je oude auto. Het is dus niet zo dat alle nieuwe auto’s plots een derde goedkoper zijn geworden. Zogenaamde eindereeksmodellen worden het hele jaar door verkocht met kortingen van 30 procent en meer.
Weet dat je als kandidaat-koper voor elk percentje hard zult moeten onderhandelen en dat je te maken krijgt met gehaaide verkopers die alle knepen van het vak kennen. Weet ook dat je als particulier het recht hebt om een ‘salon-koop’ te herroepen, binnen een termijn van 7 werkdagen via een aangetekende brief.
Geschonden blazoen oppoetsen
De kortingenoorlog heeft te maken met de ongenadige concurrentiestrijd op de Europese markten, maar ook met het geschonden klantenvertrouwen als gevolg van het gesjoemel met de emissiescores door Volkswagen. Hoewel niet bewezen is dat ook andere automerken zich hieraan hebben bezondigd, leeft die indruk bij een deel van de bevolking.
In het geval van Volkswagen kan je ervan uitgaan dat het zijn geschonden blazoen wil oppoetsen door uit te pakken met uitzonderlijk hoge kortingen en extra voordelen om zo opnieuw in de gunst van het publiek te komen. Door dieselgate heeft VW in december immers een kwart minder auto’s verkocht. De ‘braderie’ campagne van Volkswagen verplicht zijn concurrenten ertoe om ook actie te ondernemen, om te voorkomen dat ze marktaandeel verliezen aan valsspeler VW.
Kleinere merken die niet over de financiële slagkracht beschikken van Volkswagen zijn daar niet happy mee en dreigen min of meer het kind van de rekening te worden. Kandidaat-kopers mogen geen goed woord over hebben voor de sjoemelpraktijken van VW, als dat merk hen 5.000 euro en meer laat besparen op de aankoop van een nieuwe auto, worden morele bezwaren snel opzijgeschoven.
Tegenstrijdige belangen
De aanschaf van een nieuwe auto nooit zo voordelig is geweest als nu
Hoe het ook zij, de tsunami aan kortingen is goed nieuws voor kandidaat-kopers. Temeer omdat ook de banken plots zeer interessante autofinancieringen aanbieden. Off the record is te horen dat sommige zelfs gaan uitpakken met rentevoeten van nul procent. Ik overdrijf dus niet als ik zeg dat de aanschaf van een nieuwe auto nooit zo voordelig is geweest als nu.
Wie tussen de regels leest, kan hierin een aanbeveling zien om de komende weken een nieuwe auto te kopen. Ware het niet dat je daarmee geen oplossing biedt voor de voornaamste bron van ergernis van automobilisten, te weten de ellenlange, tijdrovende en stress bevorderende files. In het beste geval stoot je nieuwe auto minder schadelijke CO2 en NOx uit dan je oude, en daarmee draag je wel bij aan een betere luchtkwaliteit.
Daarmee zijn we aanbeland bij het thema benzine of diesel en bij uitbreiding, bij alternatieve aandrijvingssystemen. Sinds het bekendraken van het gesjoemel met de emissiescores staan dieselmotoren in een negatief daglicht, omdat die behoorlijk veel NOx uitstoten en van fijnstof weten we dat het nog ongezonder is dan de schadelijke CO2. Het verder terugdringen van de NOx-uitstoot kost volgens insiders echter zo veel geld dat kleine dieselmotoren daardoor te duur worden. Op langere termijn bieden dieselmotoren sowieso geen fundamentele oplossing voor het probleem van de uitstoot schadelijke uitlaatgassen.
Komt daarbij dat de politieke wereld door de gebeurtenissen van de voorbije maanden onder sterke druk is komen te staan en allicht niet langer bereid zal zijn om het gebruik van dieselauto’s fiscaal aan te moedigen. Sterker nog, enkele burgemeesters van Europese grootsteden overwegen om op relatief korte termijn dieselauto’s uit het stadscentrum te weren. Zij kunnen dat op eigen houtje beslissen, zonder toestemming van een hogere overheid.
Dat opent perspectieven voor politiekers die graag in de gunst van een milieubewust kiezerspubliek wensen te staan dat in dé auto de oorzaak van alle kwaad ziet. Wat een absurde stellingname is, net zoals ik aanstoot neem aan het feit dat er nog altijd straatauto’s worden gebouwd die 300 km/u snel kunnen rijden, die absoluut niet geëigend zijn voor dagelijks gebruik op onze wegen en evenmin bijdragen aan de verkeersveiligheid. Zij zijn hooguit geschikt als statussymbool voor de happy few wier rijkdom door de rest van de wereld wordt benijd, onder andere omdat die niet altijd op een eerlijke wijze is vergaard. Ik heb het dan even niet over topsporters of zang- of filmsterren. Stop die onzin en creëer in de plaats multimediatoepassingen, voor wie niet zonder kan… veel goedkoper, gebruiksvriendelijker en veiliger. Lekker racen en botsen vanuit je luie zetel, bij voorkeur een oogverblindende rode Recaro-zetel.
Auto’s evolueren naar computers op wielen
De autobazen hebben echter al laten weten dat zij zonder dieselmotoren niet kunnen voldoen aan de strenge Europese emissienorm van 95 g/km CO2 die ingaat vanaf 2021. In dat geval moeten ze hoge boetes betalen en zullen zij imagoverlies lijden.
Alternatieve aandrijfsystemen bieden een oplossing maar de implementatie op grote schaal binnen het beperkte tijdsbestek is een mission impossible. Sommige merken staan daar verder dan andere, denk aan Toyota en Lexus, Nissan en Renault, Volvo en de Duitse premiummerken.
Het autosalon biedt een overzicht van de stand van zaken en op de stands van de verschillende constructeurs kan de geïnteresseerde bezoeker van nabij kennismaken met de diverse toepassingen, gaande van elektrische aandrijving en fuel cell over CNG tot plug-in hybride, een combinatie van een elektro- en conventionele motor.
De exposanten demonstreren in Brussel ook de meest recente ontwikkelingen op het vlak van connectiviteit, multimediatoepassingen en autonoom rijden. Vooral dat laatste is in geen tijd een belangrijk issue geworden, maar ook hier is voorzichtigheid geboden. Er moeten – letterlijk en figuurlijk – nog heel wat obstakels uit de weg worden geruimd vooraleer jij en ik voor onze dagelijkse verplaatsingen achter het stuur zullen kunnen plaatsnemen met onze laptop in de hand. Maar dat de elektrisch aangedreven en autonoom rijdende auto eraan zit te komen, daar bestaat geen twijfel over.
Auto’s evolueren in snel tempo naar computers op vier wielen, naar alledaagse gebruiksvoorwerpen die het leefmilieu gezonder en het verkeer veiliger zullen maken, omdat de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen én menselijke fouten tot nul worden herleid. Het slechte nieuws is dat er van rijplezier dan nog weinig sprake zal zijn. En van de bescherming van onze privacy al evenmin. Over ten laatste vijftien jaar is het zover.
Autosalon van Brussel 2016
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier